3 Φεβρουαρίου 2013

O Satie ως "flâneur"

"Trois morceaux en forme de Poire" (τρία κομμάτια στο σχήμα αχλαδιού) είναι η σουίτα για πιάνο για τέσσερα χέρια, που επανεξετάζει τη λαϊκή σκηνή διασκέδασης στη Μονμάρτη στο γύρισμα του περασμένου αιώνα.
Ο συνθέτης Erik Satie "ανακύκλωσε" τραγούδια του καμπαρέ, χορούς και σκηνική μουσική για το θέατρο, σε έργα που είχε δημιουργήσει μεταξύ των ετών 1890 - 1903.
Περιέχει όχι τρία, αλλά επτά μικρά κομμάτια στα οποία ο Satie ανακατεύει τον ήχο από τα καφέ του Παρισιού, των καμπαρέ και των music hall της εποχής με μοναδικό μυστηριώδη τρόπο και παιχνιδιάρικη έκφραση.
Θα γίνει το πρώτο από τα πολλά έργα του στα οποία ο Satie θα αναμίξει μαζί τη "σοβαρή" γαλλική μουσική με τους ήχους της καθημερινής ζωής του Παρισιού.
Δεκατρία χρόνια αργότερα, στις 18 Απριλίου 1916, το "Trois Morceaux" εκτελέστηκε στο Φεστιβάλ Erik Satie - Maurice Ravel, που χρηματοδοτήθηκε από τη "Société Lyre et Palette".
Στο άκουσμα του έργου, ο Jean Cocteau εμπνεύστηκε για να συναντηθούν και να συνεργαστούν αργότερα με τον Satie.
Οι ευρηματικές ιδέες του Trois Morceaux οδηγήσαν στη δημιουργία, την επιτυχία και τα σκάνδαλα του μπαλέτου "Parade" των ρώσικων μπαλέτων
Diaghilev (μουσική Eric Satie, σενάριο Jean Cocteau σκηνικά Pablo Picasso).
Στο πρόγραμμα του μπαλέτου που ανεβάστηκε στο θέατρο Chatelet του Παρισιού, ο Guillaume Apollinaire
χαρακτηρίζει το Parade ως "ένα είδος σουρεαλισμού".

Σήμερα το "Trois Morceaux en forme de Poire" αντιπροσωπεύει μια μνήμη του Παρισιού κατά τη διάρκεια μιας πολύ μοναδικής περιόδου στην ιστορία, γνωστής ως Belle Epoque όταν ο νεαρός
και φτωχός Satie ζούσε τη ζωή του μποέμ "flâneur".


Ο Satie ενσωμάτωσε πολλά χαρακτηριστικά του flâneur του δέκατου ένατου αιώνα και ήταν η ίδια η πράξη του να είσαι flâneur που του επέτρεψε να συμπυκνώσει το πνεύμα της εποχής και να καλλιεργήσει μια πραγματικά μοναδική έκφραση. Είχε καθιερώσει την τελετουργία του περιπάτου και μπορεί κανείς να υποθέσει από τη μέτρια  κατάσταση των διαφόρων χώρων διαβίωσης του, ότι περνούσε ελάχιστο χρόνο στο σπίτι.
Ε
πίσης, ο Satie στο δρόμο, ήταν ένας άνθρωπος ο οποίος διαχώριζε τον εαυτό του από τους άλλους μέσω της ένδυσης του και συχνά "παρουσίαζε" την ιδιοσυγκασία του στην παρισινή κοινωνία μέσα από ανοικτές επιστολές στον Τύπο
.

πηγές -  Άρθρο της Roxanne Classen για τον Satie & wikipedia /

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου